Om

Konstnär: Tuva Palmaer, 3c

Välkomna till vår sajt som handlar om oss och Bob Dylan, om vårt skolarbete och hur vi blev kändisar. Vi bestämde oss redan i ettan att vi kommer att göra något  stort men just då visste vi inte vad det skulle bli.

Vincent: ”Jag vill bli kändis. Skriva och rita riktiga böcker som folk kan köpa och så kan några låna på biblioteket”

 

Vilka är vi som bygger innehållet  på webbplatsen?

Vi, klass 3c på Björkhages skola i Johanneshov / Stockholm blev kändisar med vårt brev till Bob Dylan. Sedan kopplade vi vårt arbete ”Anders Fogelström 100 år” och Stockholm till en guide som vi skapade för Bob Dylan i hopp om att han kommer på lite längre besök. och till vår skola. I denna blogg skriver vi varje dag vad vi gör och så ställer vi en fråga då och då i våra inlägg till både Bob Dylan men också till läsare – alla kan svara. Roligt att vi fick så många kommentarer. Över 700. Lite längre ner kan ni läsa både om Dylanarbetet och våra enskilda presentationer. Några av oss har valt ett annat namn, några heter så på riktigt.

Syftet med webbplatsen

Fröken sa att syftet betyder anledning eller svar på VARFÖR. Varför har vi blogg?

Våra svar:

”Ja, vi gör det för att vi vill att alla ska kunna läsa hur man kan länge jobba med något som är på riktigt! Bob Dylan fick nobelpris som delas ut i Stockholm.”

”Vi vill lära oss skriva så att det  blir bra när man läser det.”

”Vi vill att våra föräldrar och alla andra ska kunna läsa vad vi gör i skolan. Annars vet man inte det.”

”Och man ser aldrig annars några bilder på sina barn och barnbarn i skolan.”

”Sedan tyckte vi att det var svårt att sluta med Bob Dylan för han är så kul särskilt för att han är busig och gör inte som  reglerna är.”

”Han ringer inte till nobelcheferna och säger ”Tack så  himlans mycket” – han håller på och bygger konst av skrot istället.”

”Det är viktigt att vi lär oss hur man uppför sig på nätet och  en skolblogg är bra träning, så sa du väl Lili!”

”Att precis som på skolgården eller i klassrummet är sättet hur vi skriver och säger till varandra samma sak. Ord kan göra en glad men också ledsen. Man måste tänka på att inte såra eller skada någon eller göra någon ledsen.”

”I början använde vi många emojis och smajlisar och Lili sa att de slits ut snart. Det kan inte stämma. Hon vill att vi skriver text. Vi blev bättre på det också.”

”Vi har en Facbooksida men det är bara fröken och våra föräldrar som kan skriva och titta där. Nu kan vi läsa också vad vi skriver och se vad andra skriver till oss.”

”Glöm inte tacka alla som skrev!”

Vill ni se vår Facebookssida heter den 3c Björkhagens skola Stockholm

Upphovsrätten och 3 c

Vi har länge lärt oss om upphovsrätten – både inom ämnet teknik och entreprenörskap. Och när vi skriver låtar och dikter. Vi har egna uppfinningar. När vi bygger av återanvända saker  ser vi till att täcka loggan.

På bloggen har vi använt egna bilder utom en enda som fotografen Ulrika Lind tagit. Vi frågade henne om lov och fick tillstånd att publicera. Annars skriver vi våra egna texter och fröken publicerar. Vi och lärarna tar bilder så vi lovar – ingenting är stulet.

Alla texter är våra. Verser som vi  publicerar är översatta av Mickael Wiehe. Vi skrev till honom.

”Hej Mikael, du är en cool typ. Vi vill bara säga att vi lånat din översättning av Bob Dylans texter. Han är också cool. Skriv tillbaka om du tycker att vi ska ta bort verserna. Annars kan du följa med oss på vår klassresa som tack så kan vi sjunga tillsammans! 3c”

Han svarade den 11 mars via sms

”Hej 3c!
Jätteroligt att ni vill använda min Dylanöversättning i er blogg.
Ni är också coola!
Många hälsningar
Mikael Wiehe”

Här är verserna som vi kan utantill och som vi arbetade med:

Peter (Spanska stövlar Boots of Spanish Leather”.
Men jag trodde kanske, du ville ha nånting fint
gjort av silver eller ädla stenar
antingen från bergen runt Madrid
eller från kusten vid Barcelona
Tag himmelens stjärnor och tag bergens guld
Tag dom vackraste pärlorna i havet

Hampus Tomorrow Is A Long Time
Om idag inte var en ändlös landsväg
och i natt en vild och krokig stig
Om i morgon inte kändes så oändlig
då är ensamhet ett ord som inte finns

Hedvig Boots of Spanish Leather”.
Jag ska resa iväg, min käraste vän
Jag ska segla ifrån dej imorgon
Finns det nånting, jag kan skicka tillbaka till dej
ifrån landet, dit jag kommer

Edith P (Every Grain of Sand.)
Jag hör dom tunga stegen
som ett dån från fjärran hav
Ibland så finns nån annan där
Ibland finns bara jag
Och i varje mänskas vacklan
mellan kaos och balans
och i liljorna på marken
anar jag din hand

Edith W Simple Twist of Fate.
I fjärran hördes en saxofon
när hon begav sej därifrån
Igenom persiennens hål
föll ljuset på hans hand
Hon gav sin sista slant
till tiggaren vid sitt hus
och glömde allt om ödets sista bud

Agnes (One Too Many Mornings.)
Hundar hörs i fjärran
Dagen rinner ut
Hundarna ska tystna
Ljuset ska ta slut
Men tankarna i mitt huvud
blir bara fler och fler
Jag är allra minst en morgon
och tusen mil för sent

Viktor (Mama You Been on My Mind)
Det kan va solen när den sänker sej
över fjärden. Eller vägskälet där jag står
Kanske är det vädret eller nåt med hur jag mår
som gör att jag har tänkt på dej

To Make You Feel My Love
Nu rasar stormen över öppet hav
och genom tvivlets mörka skog
Framtidens vindar blåser himlen klar
Allt ska bli bättre än du tror

Ted (When I Paint My Masterpiece När mitt mästerverk blir klart)
Tågets dunkande hjul tar mej tillbaka
till berg och skog där gässen bruka’ flyga på rad
En dag kommer allt att tona fram som en symfoni
när mitt mästerverk blir klart

Benjamin (Farewell Angelina)
Det finns inget jag ångrar
eller önskar tillbaks
Det finns inte nå’n orsak
till hämnd eller hat
Två stolar står tomma
på en vindpinad strand
Adjö, Angelina
Himlen har förändrats
och man får gå dit man kan

Tuva (It’s All Over Now)
Stjärnorna på himlen står oss bi
Vågorna ska samma väg som vi
Vi styr iväg emot en annan strand
Sakta lägger båten ut från land

Mio (Absolutely Sweet Marie)
De’e svårt att förstå men
kaptenen på pråmen
han känner mej
Men resten av stan får vänta ett tag
Det gäller också dej

Hedda ”Boots of Spanish Leather”.
Så tag somrarnas hetta och tag vintrarnas köld
Tag vårvinterns vildaste vindar
Jo, kanske finns det nånting, du kan skicka hem till mej:
spanska stövlar av mjukt, spanskt läder

Vincent It’s All Over Now
Tiden är ute, festen är slut
och de’e dags att dra
Ta bara med dej dom grejer
som du tror att du måste ha

Ella Blind Willie McTell.
Jag har hört nattskärran skria
när månen lyste klar
Dom enda där som lyssnade
var skogens träd och jag
Jag tittar ut igenom fönstret
på mitt sjundeklass hotell
Och ingen sjunger längtan bort
som Blinde Will McTell

Mina  Boots of Spanish Leather
Men kanske är jag borta länge än
och det är ju bara som jag frågar
Finns det inget, jag kan skicka som kan minna dej om mej
och göra dina dagar mindre långa

Otto (I Shall Be Released)
Jag ser hur dagen randas…

Mitt i massan ser jag en ensam man
som svär på att allt är andras fel
Han står och ropar ut det som högt han kan
att han är en bricka i ett spel

Jag ser hur dagen randas…

Majken ((When I Paint My Masterpiece
Jag for från Rom och landa’ i Bryssel
efter en flygtur så gropig så jag nästan grät
Gyttjebrottningsdrottningar och präster i sin utstyrsel
alla ville fram och hälsa när jag väl var där
En dag kommer allt att va förändrat
när mitt mästerverk blir klart

Malte It’s All Over Now
Stjärnorna på himlen står oss bi
Vågorna ska samma väg som vi
Vi styr iväg emot en annan strand
Sakta lägger båten ut från land

Alla sjunger
Stjärnorna på himlen står oss bi
Vågorna ska samma väg som vi
Vi styr iväg emot en annan strand
Sakta lägger båten ut från land

Kopplingen till läroplanen

Stöd till arbete med sajten i Läroplanans syftestext i ämnet svenska

Genom undervisningen om bloggandet och nätetikett ”ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften. Det innebär att eleverna ges möjlighet att utveckla språket för att tänka, kommunicera och lära.” (Lgr 2011)
Engagemanget kring sajten” ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. (…) eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter och genom skilda medier” och” hur språkbruk varierar beroende på sociala sammanhang och medier.”
Arbetet med sajten ”bidrar till att eleverna får förståelse för att sättet man kommunicerar på kan få konsekvenser för andra människor. Därigenom ska eleverna ges förutsättningar att ta ansvar för det egna språkbruket.”
”Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i (…) skrift och anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang” (Syftestexten, Svenska , Lgr 11, Skolverket , Stockholm, 2011)

Stöd till arbete med sajten i Läroplanans syftestext i ämnet bild.

Genom undervisningen i ämnet bild ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker(…)
(…) presentera olika ämnesområden med bilder, och
analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner.

Centralt innehåll 1-3 Bild Lgr 11

Bildframställning

Framställning av berättande bilder,
Fotografering och överföring av bilder med hjälp av datorprogram.

Stöd till arbete med sajten i Läroplanens syftestext och centrala innehåll i ämnet teknik

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur man kan lösa olika problem och uppfylla behov med hjälp av teknik.
Dokumentation i form av (…) bilder (…)och digitala modeller.
Säkerhet vid teknikanvändning, till exempel när man använder (…) olika tjänster via internet.

Varför ska www.hejbobdylan.se vinna?

Vi har haft så roligt med Bob Dylan. Besökte många platser. Lärde oss hur en blogg ser ut bakom, liksom det man inte ser som läsare.

Byggde jättemycket. Fotade det vi byggde. Vi berättade om så mycket. Alla skrev. Alla läste inlägg. Alla fotograferade. Vi tror att det vi lärt oss om Dylan och hur man skriver på nätet kommer att stanna kvar med oss. ”Jag menar om man skriver en berättelse med påhittade figurer glömmer man det när man blir stor kanske, men Bob Dylan kan man inte glömma” (elev 9 år)  ”För tänk så här: Vi bor i Stockholm, Nobelpriset delas ut i Stockholm, Bob Dylan kom inte till Stockholm, Fogelström skrev om Stockholm så vi fixade ihop de två. Vi borde få Nobelpris!”

” Man måste skriva böcker för Nobelpris, men nu gjorde vi det också!”(elev 10 år)

Vi skrev två böcker, hade boksläpp på Nobelmuseet, vi tog vår sajt på allvar, vi är stolta bloggare.

Vi marknadsförde bloggen hos släktingar och grannar och på vår facebookssida, lärde oss om hur man startar en blogg, hur man uppdaterar och redigerar, taggar och använder meny. Vi är bättre än fröken.

(Texten är en sammanfattning av våra tankar) Vi har många och viktiga bilder.

”Vi vill vinna för att känna hur det känns att få pris för ett hårt jobb.”

Här skrev vi vad vi skulle göra om vi vinner 20000

https://hejbobdylan.webbstjarnan.nu/wp-admin/post.php?post=703&action=edit

Vi hade boksläpp på Nobelmuseet och folk som jobbar där är stort imponerade av vårt arbete.

Framförallt tycker vi att vi borde uppmärksammas lite (om vi inte vinner) för att vi både genom bloggen och andra sociala medier försökt göra världen lite bättre: samlat pengar och köpt skor och ett apotek till 40 barn i Uganda och samlat pengar så att några högstadiebarn i staden Kassese i Uganda kan börja skola nästa termin. Annars hade de kanske behövt avstå. Vi samlade pengar för poliovaccin också och gav det i julklapp de senaste tre jular.

Många bloggare tjänar pengar men vi samlar pengar till fattiga.

Vi var också duktiga på att sprida information om Webbstjärnan på skolan. Flera elever från andra klasser läste och kommenterade.

::::::::::::::::

Vår Om-sida blir lite lång men eftersom vi är superkändisar vill man läsa om oss. Eller hur?

Vår lärare gav oss i oktober 2016 olika bilder på en gubbe och vi fick gissa vem han är, vad han jobbar med, var han bor. Sedan skrattade vi alla hur olika vi skrev och bara 4 kompisar hade rätt. Gubben var Bob Dylan.

Lite längre ner kan ni läsa brevet som fick media att vara i klassrummet i några dagar.

Här är en bild då vi gick till Björkhagens centrum och hämtade  de lokala tidningarna som skrev om oss och citerade hela brevet. ”Att citera betyder att man snor hela brevet” (elev) ”Fast det är inte olagligt om de skriver att det är 2c som skrivit” (en annan elev)

Foto: Lili Kapper

Här är brevet som gjorde att vi blev kända  från Kiruna till Helsingborg.

Hej Bob Dylan!

Grattis till Nobelpriset!

Vår fröken har läst för oss att du inte hört av dig. Vi tror att du är någonstans där man inte har TV eller bra signal.

Vi tror att du blev glad av att få priset. Nu blir du kändis! Hur känns det?

Vi tror också att du kanske sitter i trädgården och undrar vad du ska göra av hela 8 miljoner. Vi har en idé. Eller kanske två: låt oss tillsammans bygga upp Haiti och Florida som nu drabbats av orkanen. Och köpa poliovacciner på UNICEF.

Vi trodde att du är kanske nervös av att träffa vår kung, men oroa dig inte för det! Han är en vanlig människa! Och han ska bara ge dig en medalj.

Vår klass arbetar med Tomas Tranströmers dikter men nu ska vi läsa och sjunga dina också. Säg till om du vill komma och träffa oss. Du får sjunga med om du inte är nervös.

Några av våra föräldrar säger att du är deras idol. De vill säkert träffa dig också. De kanske klättrar till fönstret med stege.

Vi skriver dikter också. Man liksom säger en massa ord och man kastar om dessa, sätter ihop, gör små rader och så kan man få Nobelpris. Vi kanske får det också.

När man läser dikter ska man tala långsamt och pausa och så fastnar det i hjärtat.

Vi vet att det är många som vill vara kompisar med dig nu och att du hinner inte svara på vårt brev. Men vi hoppas ändå.

Vet du att de letar efter dig? Och vill att du ska säga tack eller att du inte trodde att du kan få priset men du kan säga precis vad du känner.

Några av oss tror att du har svårt att sitta och är orolig för Nobelmiddag. För att det är trångt och mycket folk. Du kan be om ett eget rum kanske där du kan vila lite och sedan komma tillbaka.

Du kan bara komma till oss och äta lunch, Larry gör bästa skolmat i hela världen. Men vår fröken brukar också tvinga folk att berätta om deras jobb när de kommer. Om du inte har något jobb kan du bara hitta på.  Sedan kommer vi att fråga dig hur gammal du är. Det brukar vi fråga.

Fröken säger att litteraturpristagare brukar gå till en annan skola och att du kanske inte hinner till oss men vår fröken kanske kan ibland ha fel. Vad tror du?

Vi vill gratulera dig och skickar våra dikter som vi skrivit tillsammans under hösten.

Ta med dig varma kläder när du kommer till Sverige, det är lite kallt!

Om någon vill ge dig surströmming till frukost säg att du gillar bättre köttbullar. Lita på oss!

Välkommen till Sverige!

Alla vi elever i klass 2c Björkhagens skola, Stockholm

8 år

 

Vi skrev och ritade coola serier om Bob Dylan. Här är en där han äter middag med Michael Jackson.

 

En journalist och författare som skrev något på Dylans senaste bok lovade oss att se till att brevet ska komma fram. Vi skrev brev till honom för att tacka för det är så man ska göra.

 

 

SvD Junior skrev också om oss på sin Instagram

 

Ett tag trodde vi att Bob Dylan är här men gömmer sig bakom de stora björkarna vid vår skola. Sedan såg vi honom överallt. Vi skrev en bok om det som heter ”Du är hittad, Bob Dylan”

När vi hade en utställning och uppläsning av Dylans dikter tyckte vår fröken att vi ska coola ner oss lite med is- äggen för att vi blev kaxiga av att vara kändisar.

Vi byggde Bob Dylans liv i en pizzakartong.

På tekniken byggde vi instrument till Bob Dylans ära och visade för våra fadderbarn samt en högre årskurs.

  Slöjdläraren hjälpte till och sågade rundlar som vi skapade en Bob Dylan av. I fall att han inte kommer på prisutdelning. Visst blev han fin?

 

Bild till versen från One too Many Mornings som berätatr om hundar lite längre bort om ljuset och tankar tusen mil bort.

Alla vi fick var sin vers och lärde oss utantill. Det läste vi för föräldrar. Vi målade också till varsin vers. Vi är coola

Vilka är vi som jobbar med bloggen? Vilka är vi i klass 3c? Vad gillar vi och vilka är våra drömmar?

⚽Fotbolls Majken⚽

Jag heter Majken och är 9 år. Jag älskar fotboll och sommar.
Mitt favorit djur är hund. Och jag älskar TACOS!!!!! Jag har
världens bästa lärare som heter Lili.

Jag går på fem aktiviteter i veckan. Jag älskar att dansa, och spela fotboll⚽
På fritiden hänger jag med kompisar,dansar,spelar fotboll, är med familj och ritar.

::::::::::::::

Jag heter Messi Junior. Jag spelar fotboll. Min dröm är att vara fotbollsproffs.

::::::

Hej jag heter ”Emma” jag är 10 år. Jag gillar att rita manga. Jag fick iden från min kusin Pixie.
Jag älskar friidrott och jag ska dit den 4 februari på en fridrottstävling och vi ska äta korv och hamburgare. När jag blir stor vill jag bli barnmorska och sjuksköterska. Och jag gillar jordgubbar

.::::::::::::::::::

Hej, jag heter Frans och är bra på fotboll. Min största dröm är att bli fotbollsproffs. jag spelar i ett fotbollslag.det är lag Hammarby 21 och vi är ett väldigt bra lag. Sedan går jag i Björkhagens skola i klass 3 c. Min favvomat är tacos. Jag brukar spela Tv-spel också.

::::::::::::::::::

Jag har en hamster som heter Morris. jag har skrivit en sång om Morris. jag har världens bästa lärare. Moa heter hon. När jag blir stor vill jag jobba i en djuraffär och ta hand om djuren. .ag är bra på att ta hand om Morris. Jag vill bli bättre på att dansa. Jag gillar två saker: vara med Moa och brejkdansa. Mina favoritfärger är svart, grå och blå. Min favoritmat är potatisplättar.

:::::::::::::::::::::::::::::

Hej, jag heter Professor Popi! jag är 9 år och går på teater. Jag älskar rostade mackor och jordgubbar. jag älskar musik och att sjunga och dansa. fast jag är sämst på att sjunga! Mina favoritämnen i skolan är syslöjd och musik. Därför älskar jag fredagar.

::::::::::::::::::::::::::::::

Jag heter ”Hallonet” och är 9 år. Mina aktiviteter är att spela gitarr, dansa, teater och jag gillar att hänga med mina kompisar. Mitt favoritämne i skolan ä musik och matte men textilslöjd är bäst!

Min lärare är bäst och hon heter Lili.

Min favoritmat är pannkakor och tacos. Men inte blandat- det skulle vara äckligt. jag menar att jag gillar att alla grejer är för sig. Min dröm är att åka med min bästis till Grekland!!

:::::::::::::::::::